מאת: שחר גרינברג

 

חודש פברואר התאפיין בעליות משמעותיות באפיקי המניות בארץ ובעולם, על אף  שנתון האינפלציה בארה"ב היה גבוה מהצפי, דבר אשר הפחית את הציפיות לקצב ירידת הריבית בארה"ב, מנגד נתוני מאקרו חזקים בארה"ב ודוחות טובים של חברות בפרט בתחום הAI (נבידיה וכו') דחפו את השווקים כלפי מעלה.

שוק האג"ח בישראל התאפיין בעליות בפרט באג"ח הקונצרני על רקע העליות בשווקי המניות, ואילו האג"ח הממשלתי התאפיין בעליות מתונות יחסית, התשואה לפדיון של אג"ח ממשלת ישראל ל- 10 שנים עומדת על 4.29% .

האג"ח של ממשלת ארה"ב התאפיינו בירידות ובעלייה בתשואה לפדיון על רקע אכזבה מנתוני האינפלציה וירידה בציפיות הורדת הריבית של הפד.

 הדולר נחלש על רקע העליות בשווקים, ירידה בציפיות להפחתות ריבית של בנק ישראל, כשבהחלטה האחרונה הריבית נותרה בעינה, עליה ביתרות המט"ח בישראל  ויחד עם הסטה של כספים מחו"ל של המוסדיים חזרה לישראל לאור התמחור האטרקטיבי יותר של השוק המקומי.

השפעת האפיקים השונים על מוצרי ההשקעה

האפיקים שהשפיעו לחיובמניות בישראל, מניות בחו"ל, אג"ח בישראל

האפיקים שהשפיעו לשלילה: דולר, אג"ח ארה"ב

להלן נתונים עיקריים מעודכנים לסוף פברואר

מדדים מובילים שערתשואה חודש פברוארתשואה מתחילת השנהריבית בנקים מרכזיים
תל אביב 351947.076.38%4.38%ריבית בנק ישראל4.50%
תל אביב 1251981.136.40%4.98%ריבית הפד5.50%
ארצות הברית -S&P 5005137.086.01%7.70%תשואות אג"ח לפדיון 10 שנים
ארצות הברית NASDQ- 10016724.9410.29%11.42%אג"ח ממשלת ישראל4.29%
אירופה Eurostock 504894.865.30%8.25%אג"ח ממשלת ארה"ב4.18%
אגח כללי379.060.49%0.42%נתוני אינפלציה שנתית
דולר/שקל3.565-1.93%-1.71%ישראל2.60%
אירו/דולר1.0839-0.04%-1.94%ארה"ב3.10%
תשואת בנצ'מארק תיק כללי
2.54%2.88%אירופה2.80%


*בנצ'מארק תיק כללי מורכב על פי האחזקות השכיחות של הגופים המוסדיים במסלול הכללי לפי המדדים הבאים: - 45% מדדי מניות- 75% מתוכם בחו"ל, 55% אג"ח כללי ו- 25% חשיפה לדולר


עיקרי הדברים בתקופה האחרונה:

ישראל 

  • דירוג האשראי של מדינת ישראל ירד על ידי חברת דירוג האשראי מודיס מ A1 ל A2 עם תחזית שלילית, דבר אשר עלול להוביל להורדות דירוג על ידי חברות דירוג נוספות. הורדת הדירוג הייתה בהתאם לצפי ותומחרה בהתאם כך שבסופו של דבר לא הייתה לכך השפעה משמעותית על שוק האג"ח המקומי.
  • מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי, בשונה מהצפי שעמד על 0.1%,  האינפלציה במונחים שנתיים ירדה מ- 3% ל 2.6% שהינה בהתאם ליעד  של בנק ישראל.
  • מדד מחירי הדירות חזר לעלות  ובינואר הצביע על עלייה  של 0.7% , לראשונה לאחר 10 חודשים
  • התוצר בישראל התכווץ בשיעור חריג של כ- 19% ברבעון האחרון של השנה, נתון זה לא הפתיע לאור המלחמה, בסיכום שנת 2023 התוצר עלה ב- 2%
  • במהלך החודש פורסמו נתוני מאקרו חיוביים: עליה בפעילות הכלכלית על פי המדד המשולב של בנק ישראל, נתונים חיוביים בשוק העבודה, שיפור בהכנסות המדינה ממסים לצד ירידה בהוצאה הממשלתית, עליה בסנטימנט החברות.
  • בנק ישראל הותיר את הריבית בעינה שעומדת על- 4.5% , כשמצד אחד נתון האינפלציה הצביע על ירידה והתכנסות לעבר היעד של בנק ישראל, אך מנגד הסיכון בשוק המקומי עדיין גבוה בשל המלחמה, והורדת ריבית בקצב גבוה מדי ביחס לריביות בעולם עשויות לייצר פיחות משמעותי בשקל ביחס לדולר ולעורר מחדש את האינפלציה.
  • יתרות המט"ח של בנק ישראל ממשיכות לעלות ועמדות על כ- 206 מיליארד דולר נכון זמן זה, בין השאר בשל גיוס חוב במט"ח

 ארה"ב: 

  • מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים ובייצור ממשיכים במגמה חיוביות ועומדים מעל 50 נק'- רמה המצביעה על התרחבות
  • עדכון נתון  התמ"ג לרבעון 4 ירד מעט מ- 3.3% ל- 3.2%  במונחים שנתיים, אך עדיין הנתון חזק בפני עצמו.
  • שוק העבודה בארה"ב ממשיך להיות חזק והתאפיין בשיעור האבטלה נמוך של - 3.7% (מעט מתחת לצפי), עם עלייה במספר המועסקים מעל לצפי. העובדה ששוק העבודה בארצות הברית ממשיך להציג עוצמה, מצננת את ההציפיות לגבי קצב הורדות הריבית
  • מדד המחירים לצרכן עלה ב- 0.3%  בינואר, מעט מעל הצפי, כשבמונחים שנתיים האינפלציה עומדת על 3.1% , שמהווה התמתנות לעומת 3.4% בחודש הקודם. מדד הליבה (שלא כולל את מחירי האנרגיה והמזון) עלה ב- 0.4% מעט מעל לצפי, ונותר ללא שינוי במונחים שנתיים על 3.9%.
  • על רקע הנתונים הנ"ל המצביעים על המשך שוק עבודה חזק ועלייה קלה בקצב האינפלציה פחתו הסיכויים להורדת ריבית על ידי הפד בהחלטה הקרובה.

 אירופה 

  • הפעילות הכלכלית באירופה הצביעה על שיפור אך ממשיכה להיות מתונה, הדבר בא לידי ביטוי במדד מנהלי הרכש, שהצביע על עלייה קלה אך מתחת לרמת ה- 50 נק' המצביעה על התכווצות
  • נתון התמ"ג האחרון הצביע על צמיחה אפסית הן ברמה השנתית והן ברמה הרבעונית
  • האינפלציה ירדה פחות מהצפי ל- 2.8% בינואר ובניכוי מחירי המזון עמדה על 3.3%
  • על אף הנתונים החלשים, הציפיות להורדת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכות לאור זאת שקצב האינפלציה יורד בצורה איטית.

 בסיכומו של דבר

השיפור בפעילות הכלכלית, דיווחים חזקים של חברות מובילות בפרט מתחום הטכנולוגיה וה AI תומכים בשווקי המניות להמשך עליות, יחד עם זאת  ההאטה בירידה באינפלציה ובציפיות להפחתות ריבית עשויה להעיב על השווקים, 

למרות זאת יש תמימות דעים שהתהליך העלאות הריבית בשווקים העיקריים הסתיים והמגמה העיקרית היא הפחתת הריבית, גם אם זה יהיה בקצב נמוך מהציפיות הקודמות, דבר שבסופו של דב צפוי לתמוך בשווקי המניות והאג"ח.

 הסיכונים העיקריים הינם בעיקר גיאופוליטיים :  בזירה המקומית -התפתחויות שליליות במלחמה בישראל וההשלכות על המזרח התיכון, ובזירה העולמית הכללית -  הציר של סין-רוסיה מול ארה"ב ומדינות אירופה.


סקירה זו הינה אינפורמטיבית בלבד ולא נועדה לשמש הצעה או שידול לקנות או למכור ני"ע/מטבעות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות כאן לתוצאות בפועל. דעות המובאות בסקירה, עשויות להשתנות ללא שום הודעה נוספת. כמו כן, אין סקירה זו מתיימרת להוות ניתוח מלא, ואינה מהווה תחליף לייעוץ המקצועי