חודש יולי התאפיין כחודש חיובי במרבית מדדי המניות, כשהמדדים בישראל התאפיינו בתשואה חיובית, המדדים בארה"ב התאפיינו במגמה מעורבת ואירופה בתשואות שליליות, שווקי האג"ח התאפיינו בעליות הן בישראל והן בארה"ב על רקע עלייה בוודאות להפחתת ריבית בספטמבר על ידי הפד בעקבות נתוני אינפלציה חיוביים המצביעים על המשך התמתנות האינפלציה בארה"ב ואילו בישראל חלה עליה קלה באינפלציה השנתית. 

מדדי המניות בישראל הושפעו מהתפתחויות המלחמה והציפיות להחזרת החטופים, ובארה"ב הושפעו מעבר לציפיות האינפלציה , גם מדוחות של מניות הטכנולוגיות, הערכת הפוטנציאל של ה AI ועל רקע הבחירות לנשיאות.

 הדולר סיים את יולי ללא שינוי משמעותי כשבתחילת יולי הוא נחלש על רק עליה בהסתברות לעסקה להחזרת החטופים וסיום המלחמה, אך בהמשך התחזק לאחר עליה במתיחות מול חיזבאללה ומול איראן על רקע חיסול הבכירים שלהם.

חודש אוגוסט המשיך את המגמה החיובית, אפיקי המניות בישראל עלו בשיעור משמעותי בעקבות ירידה במתיחות מול חזיבאללה לאחר כישלון התגובה שלהם לחיסול, ירידה בהסתברות למלחמה איזורית והמשך ציפיות לעיסקה, מדדי המניות בארה"ב ממשיכים במגמה חיובית ברובם אך בתנודתיות גבוהה יותר, כשבתחילת החודש מדדי המניות התאפיינו בירידות משמעותיות מחשש לעלייה בציפיות להאטה/מיתון על רקע נתונים שליליים בשוק העבודה, אך בהמשך החודש חל תיקון ושינוי למגמה חיובית על רקע המשך ירידה באינפלציה ועלייה בוודאות להפחתת ריבית בחודש ספטמבר, ובנוסף לכך המשקיעים עוקבים בדריכות אחר דוחות מניות הטכנולוגיה ועל פוטנציאל הAI.

לאור רמות השיא במדדים בארה"ב, המסחר התאפיין בעלייה בתנודתיות , הדבר בא לידי ביטוי בעלייה במדד הפחד (VIX) כשבמהלך החודש אף התאפיין ברמות שיא, שנראו בשנת 2022 ותקופת הקורונה. 

אפיקי האג"ח התאפיינו בעליות משמעותיות הן בישראל והן בארה"ב, על רקע המשך ירידה באינפלציה בארה"ב ועלייה בוודאות להפחתות ריבית קרובות, הדבר בא לידי ביטוי בירידה בתשואה לפדיון של אג"ח ממשלת ארה"ב מ- 4.14% לשנה (בסוף יולי) ל 3.84%.

 אפיקי האג"ח בישראל התאפיינו בעליות אך במידה פחותה יותר לעומת ארה"ב בשל ההשפעה של הורדת דירוג האשראי על ידי חברת פיץ' וציפיות לעלייה בגירעון, הדבר בא לידי ביטוי בתשואה לפדיון של אג"ח ממשלת ישראל אשר ירדה בשיעור מתון יחסית לאג"ח ממשלת ארה"ב,  מ- 4.91% ל- 4.82%, פער התשואה לעומת אג"ח ממשלת ארה"ב עלה מ-0.77% ל- 0.98% , פער זה משקף את העלייה ברמת הסיכון של ממשלת ישראל.

האפיק הצמוד מדד עלה ביתר שאת בעקבות עלייה באינפלציה בישראל, ואפיקי האג"ח הקונצרני עלו בשיעור גבוה יחסית בהשפעת הרוח הגבית של אפיקי המניות בישראל ובחו"ל. 

הדולר נחלש מול השקל על רקע היחלשותו בעולם , ירידה בהסתברות למלחמה איזורית ותקווה לעיסקה להחזרת החטופים.

בסיכומו של דבר האפיקים שצפויים להשפיע לחיוב על תוצאות מוצרי ההשקעה באוגוסט הם המניות בישראל ובחו"ל, האג"ח בישראל ובחו"ל,  הדולר השפיע באופן שלילי על מוצרי ההשקעה לאור היחלשותו.


 נתונים נכון ל- 31/08/2024 

מדדים מובילים שערתשואה חודש יוליתשואהמתחילת חודש אוגוסטתשואה מתחילת השנהריבית בנקים מרכזיים
תל אביב 352090.311.35%4.04%12.21%ריבית בנק ישראל4.50%
תל אביב 1252080.182.26%4.19%10.31%ריבית הפד5.50%
ארצות הברית -S&P 5005592.181.13%2.28%18.42%תשואות אג"ח לפדיון 10 שנים
ארצות הברית NASDQ- 10017556.03-0.76%0.65%18.00%אג"ח ממשלת ישראל4.82%
אירופה Eurostock 504913.03-0.43%0.75%9.65%אג"ח ממשלת ארה"ב3.84%
אגח כללי384.970.91%1.3%1.91%נתוני אינפלציה שנתית
דולר/שקל3.6680.21%-2.95%0.8%ישראל3.2%
אירו/דולר1.111.08%2.19%-0.01%ארה"ב2.9%
תשואת בנצמארק תיק כללי
1.08%1.22%8.63%אירופה2.6%

*בנצמארק תיק כללי מורכב על פי האחזקות השכיחות של הגופים המוסדיים במסלול הכללי לפי המדדים הבאים: - 45% מדדי מניות- 75% מתוכם בחו"ל, 55% אג"ח כללי ו- 25% חשיפה לדולר

עיקרי הדברים בתקופה האחרונה:

ישראל 

  • שיעור האבטלה ירד , זאת בהמשך לירידה בחודש הקודם ובחודש יולי ירד  מ- 3.2% ל- 2.8%  , קרוב לרמות השפל יחד עם עלייה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה.
  • מדד המחירים לצרכן עלה ב- 0.6% ביולי  מעט מעל הצפי  והאינפלציה ל- 12 חודשים עלתה מעט מ-2.9% ל- 3.2% מעל גבול היעד העליות של בנק ישראל  , עליות מחירים בולטות נרשמו ביולי בסעיפי ירקות ופירות (3.2%), תרבות ובידור (1.8%), דיור ותחזוקת הדירה (0.8% כל אחד) ומזון ותחבורה (0.5% כל אחד), מנגד, ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה (מינוס 2.4%) וריהוט וציוד לבית ( מינוס 0.6%).
  • מחירי הדירות ממשיכים לעלות : מחירי הדירות עלו ב-0.7% במאי-יוני 2024 לעומת אפריל-מאי 2024. בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (0.7%), צפון (1.5%), חיפה (1.2%), מרכז (0.6%), תל אביב (0.5%) ודרום (0.2%).
  • התוצר בישראל צמח בשיעור מתון של 1.2 אחוזים בלבד בשיעור שנתי ברבעון השני, נמוך מהצפי, הרכב הצמיחה מצביע על תמונה מעורבת:  הצריכה הפרטית הייתה כצפוי חזקה (בהתאם לנתוני רכישות בכרטיסי אשראי ושאר האינדיקאטורים) כשצמחה ב 12% בשיעור שנתי. לעומת זאת, יצוא הסחורות והשירותים רשם התכווצות מפתיעה של 8.3 אחוזים בשיעור שנתי, בהובלת ירידה ביצוא השירותים. גם ההשקעות היו חלשות עם גידול של 1.1 אחוז בלבד, כאשר המשך גידול מהיר בהשקעות בבתי מגורים קוזז עם המשך ירידה בהשקעות בענפי המשק.
  • הגירעון הממשלתי המשיך לעלות וחצה את רף ה8%, הכנסות המדינה ממסים ביולי עמדו על כ 39 מיליארד ₪, עלייה של כ 5% בהשוואה ליולי בשנה שעברה, למרות השיפור השנה בצד ההכנסות ממסים הוצאות הממשלה ממשיכות להיות גדולות ועמדו על כ -50 מיליארד ₪ ביולי, כך ב 12 החודשים האחרונים הגירעון המצטבר כאחוז מהתוצר עלה ל 8.1%.
  • סוכנות הדירוג פיץ' הורידה את דירוג האשראי של ישראל מרת A+ לרמה A עם תחזית דירוג שלילית להמשך על רקע התמשכות המלחמה ועלייה בסיכונים הגאופוליטיים.
  • סקר מגמות בעסקים של הלמ"ס לחודש יולי הצביע על המשך אופטימיות בכל הענפים, מלבד המלונאות והתיירות הנכנסת והמשך התרחבות של הפעילות, אם כי קצב השיפור האט בחודשים האחרונים. המצב הביטחוני ממשיך להוות מגבלה על הפעילות, אם כי נרשם שיפור בחודשים האחרונים. חברות בענף הבנייה מדווחות על כך שהמחסור בעובדים מיומנים הצטמצם אך עדיין נותר משמעותי בהשוואה לטרום המלחמה, לצד הקלה ביכולת גיוס האשראי.
  • בנק ישראל הותיר את הריבית בעינה אשר עומדת על 4.5% , ההחלטה הושפעה מכך שהאינפלציה מרימה את הראש וחצתה את גבול היעד העליון של בנק ישראל, זאת לצד צריכה פרטית חזקה, בנוסף הסיכונים הגיאופוליטיים, עלייה בגירעון, אי הוודאות לגבי התקציב לשנת 2025 וההתאמות הנדרשות להקטנת הגירעון יקשו על הפחתת הריבית בהמשך.

ארה"ב: 

  • נתוני מדדי מנהלי הרכש היו מעורבים בחודש אוגוסט, במגזר הייצור המדד ירד ל- 48, מתחת לצפי שעמד על 49.5 נק' ואילו במגזר השירותים עלה ל- 55.2 נק' לעומת צפי ל54 נק', המדד המשוקלל עלה מעל לצפי ועומד על 54.1 נק', רמת ה- 50 נק' הינה הרמה המבחינה בין התכווצות להרחבה.
  • נתונים חזקים נוספים הצביעו על עליה במכירות הקמעונאיות אשר עלו מעל לצפי.
  • שוק העבודה התאפיין בנתונים מאכזבים: השינוי במספר המועסקים במגזר הלא חקלאי עלה ב 97 אלף, נמוך מהצפי שעמד על 148  אלף, שיעור האבטלה עלה מ- 4.1% ל- 4.3%, זאת בהמשך לעלייה מחודש קודם, נתונים אלה התקבלו באכזבה על ידי המשקיעים עם חששות למיתון והעיבו על השווקים.
  • מדד המחירים לצרכן עלה ב- 0.2% ובמונחים שנתיים המדד המשיך לרדת  מ- 3%  ל- 2.9% התמתנות נרשמה גם במדד הליבה (החשוב יותר עבור הפד) אשר ירד מ 3.3% ל- 3.2% , בהתאם לצפי.
  • לאור הנתונים הנ"ל הבנק המרכזי בארה"ב צפוי להפחית את הריבית בהחלטה הבאה (18 בספטמבר) לראשונה מאז 2020, כך עולה גם מנאום הנגיד בוועידת הבנק המרכזי בג'קסון הול. סיכומי הדיונים מהחלטת הריבית האחרונה הראו שחלק מהמשתתפים שקלו להפחית את הריבית כבר ביולי. הנגיד ציין שהתמתנות האינפלציה ושוק העבודה תומכים בשינוי המדיניות של הבנק.
  • עיני המשקיעים היו נשואות לפרסום התוצאות של NVIDIA להן יש השפעה רבה על המשך המגמה של מניות הטכנולוגיה וה AI , על אף דוחות חיוביים מעל צפי האנליסטים, המסחר במניה התאפיין בירידות וגרר לכך את מרבית מניות הטכנולוגיה, ההסבר לכך הוא שעל אף התוצאות הטובות , עדיין המשקיעים ציפו ליותר , זאת לאור השווי הגבוה של החברה.
  • מדד ה PCE - ההוצאה ביחס לצריכה , שהינו המדד המועדף על הפד ומשקף את הליבה הוצאות הצרכנים ללא מחירי המזון והאנרגיה, היה הטוב מהצפי ועמד על 2.5%, דבר התומך הורדת הריבית בהחלטת הפד הקרובה.

אירופה 

  • מדד המחירים לצרכן שהתפרסם באוגוסט  נותר ללא שינוי  - בהתאם לצפי ובמונחים שנתיים עלה מאט מ- 2.5% ל- 2.6% בהתאם לצפי.
  • מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור ירד מתחת לצפי ועומד על 45.6 נק'- מתחת לרמת ה- 50 נק' המצביעה בין התרחבות להאטה, במגזר השירותים המדד עלה  ועומד על 53.3 נק' מעל  לצפי שהיה 51.7 נק'
  • נתון התמ"ג לרבעון השני נותר ללא שינוי ועומד על - 0.3% בדומה לרבעון הראשון ובמונחים שנתיים על 0.6% בהתאם לצפי.
  • בעוד בארה"ב ובגוש האירו הריבית נותרה ללא שינוי, הבנק המרכזי בבריטניה הפחית את הריבית ברבע אחוז ל- 5% לאור הצמיחה החלשה והירידה באינפלציה, השווקים מצפים להפחחתה דומה גם בהחלטות הבאות, כמו כן, ההערכות הן שהריבית באירופה אף היא תירד בעקבות ההפחתה הצפויה בארה"ב וההפחתה האחרונה בבריטניה.

בסיכומו של דבר

ישראל: השפעות המלחמה, הורדת הדירוג יחד עם העלייה בהוצאות הממשלה, בגירעון ובאינפלציה עשויים להעיב על השוק המקומי. יחד עם זאת לאחרונה חלה עליה באופטימיות לגבי השפעת המלחמה לאור ירידה בחששות מול החיזבאללה, הערכות שהתגובה האיראנית תהיה מתונה ולא תוביל להתלקחות אזורית וציפיות לעסקה להחזרת החטופים אם כי הדברים הולכים לאט, כל אלה השפיעו לחיוב על השווקים, התפתחויות חיוביות לסיום המלחמה עשויות לשנות את התמונה, ולתמוך בשוק המניות והאג"ח. 

בארה"ב: תהליך הורדת הריבית צפויה להשפיע לחיוב על שווקי המניות והאג"ח זאת יחד עם  נתוני מאקרו חיוביים כגון עליה במדד מנהלי הרכש, מכירות קמעונאיות ושיפור בתחום הנדל"ן,  אך מנגד היחלשות שוק העבודה ומגזר הייצור, ועליה בציפיות להאטה או מיתון,  עשויים להיות בעלי השפעה שלילית, בנוסף לכך,  פרסומי תוצאות חברות  הטכנולוגיה הגדולות אשר היוו מנוע משמעותי בצמיחה במדדי המניות, יהיו בעלי השפעה משמעותית על שווקי המניות. לאור רמות השיא בעקבות העליות המשמעותיות של מדדי המניות מתחילת 2023 , התנודתיות צפויה לגדול. 

אירופה שיפור נתוני האינפלציה, נתוני הצמיחה והצפי להמשך הפחתת הריבית תומכים בשווקים, יחד עם זאת הצמיחה היא עדיין ברמה נמוכה, וכך גם ההאטה באינפלציה, כמו כן קיימים הסיכונים הגיאופוליטיים הידועים.  


סקירה זו הינה אינפורמטיבית בלבד ולא נועדה לשמש הצעה או שידול לקנות או למכור ני"ע/מטבעות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות כאן לתוצאות בפועל. דעות המובאות בסקירה, עשויות להשתנות ללא שום הודעה נוספת. כמו כן, אין סקירה זו מתיימרת להוות ניתוח מלא, ואינה מהווה תחליף לייעוץ המקצוע