חודש  מאי התאפיין עם עליות משמעותיות באפיקי המניות בארץ ובחו"ל, בפרט בארה"ב לאור ירידת הריבית המסתמנת בארה"ב לקראת סוף השנה, נתוני מאקרו המצביעים על האטה אך לא מיתון ודוחות טובים של חברות בארה"ב בפרט בתחום הטכנולוגיה ושל המניות המובילות "7 המופלאות" : אפל, אמזון, אלפבית, טסלה, אנבידיה, מטא ומיקרוסופט. 

שוק האג"ח בישראל התאפיין בירידות על רקע התרחקות הורדת הריבית, בשל המצב הביטחוני, עליה בגירעון , ועליה באינפלציה מעל הצפי , בשונה מארה"ב שבה שוק האג"ח התאפיין כחיובי , הדבר בא לידי ביטוי בעלייה בפער התשואה בין אג"ח ממשלת ארה"ב לישראל : אג"ח ממשלת ארה"ב ל – 10 שנים נסחרה בסוף מאי בתשואה לפדיון של 4.5% לשנה ואילו זו של ממשלת ישראל חצתה את ה- 5% לשנה

 הדולר נחלש מול השקל על רקע היחלשות הדולר בעולם, בעקבות העליות בשווקים. 

הגורמים שהשפיעו לחיוב בחודש מאי על תוצאות מוצרי ההשקעה היו שווקי המניות, כך שככל שמסלולי ההשקעה היו בחשיפה גבוהה יותר למניות ובפרט לחו"ל כך התשואה הייתה גבוהה יותר, הגורמים שהשפיעו לשלילה: אפיקי האג"ח בישראל בפרט השקלי, והדולר 

בסיכומו של דבר, במסלולים עם חשיפה למניות (מסלולים כלליים וכו) מה שנתן את הטון זה אפיק המניות כך שמרבית מסלולי ההשקעה התאפיינו בתשואות חיוביות.

חודש יוני התאפיין כחודש חיובי במדדי המניות המובילים בארה"ב (היכן ששיעור האחזקה של הגופים המוסדיים הינו הגבוה ביותר) על רקע המשך פרסום נתונים חיוביים של חברות, נתוני מאקרו חיוביים, עליה באינפלציה בשיעור הנמוך מהצפי, ופרסום נתוני מאקרו נוספים המחזקים את ההערכות לירידת ריבית בארה"ב עד סוף השנה בין פעם אחת לפעמיים, הדבר בא לידי ביטוי בירידה בתשואות לפדיון באגרות החוב של ממשלת ארה"ב ועליות בשווקי האג"ח.

 שוק המניות בישראל התאפיין בירידות על רקע עלייה בחששות מפני התלקחות בחזית בצפון שתוביל למלחמה כוללת מול חיזבאללה וייתכן גם למעורבות של איראן.

 שוק האג"ח בישראל התאפיין במגמה מעורבת שבא ליד ביטוי בירידות באפיקים הצמודי מדד על רקע פרסום נתון אינפלציה נמוך מהצפי, ועליות באפיקים השקליים בעקבות רמת התשואות הגבוהה בהן הן  נסחרות , ובהשפעה של שווקי האג"ח בארה"ב.

הדולר התחזק באופן ניכר מול השקל בעיקר בשל ההתחממות הביטוחנות והמשך הסיכונים הגיאופוליטיים בישראל. 

בסיכומו של דבר, חודש יוני צפוי להיות חיובי במוצרי ההשקעה העיקריים לאור זאת שמרבית החשיפה למניות במסלולי ההשקעה הינה בחו"ל ובפרט בארה"ב וההשפעות החיוביות של הדולר אליו חשופים הגופים המוסדיים במסלולים הכלליים.


נתונים עיקריים- 30.6.24:

מדדים מובילים שערתשואה חודש מאיתשואה חודש יוניתשואה מתחילת השנהריבית בנקים מרכזיים
תל אביב 351984.892.55%-0.65%6.41%ריבית בנק ישראל4.50%
תל אביב 1251953.891.15%-1.98%3.54%ריבית הפד5.50%
ארצות הברית -S&P 5005460.484.80%3.47%14.48%תשואות אג"ח לפדיון 10 שנים
ארצות הברית NASDQ- 10017732.66.88%5.96%18.13%אג"ח ממשלת ישראל5.03%
אירופה Eurostock 504894.021.27%-1.80%8.24%אג"ח ממשלת ארה"ב4.34%
אגח כללי376.31-0.36%-0.02%-0.3%נתוני אינפלציה שנתית
דולר/שקל3.77-0.61%1.40%3.94%ישראל2.80%
אירו/דולר1.071.17%-1.21%-3.20%ארה"ב3.30%
תשואת בנ'צמארק תיק כללי
1.16%1.28%6.1%אירופה2.60%


*בנצ'מארק תיק כללי מורכב על פי האחזקות השכיחות של הגופים המוסדיים במסלול הכללי לפי המדדים הבאים: - 45% מדדי מניות- 75% מתוכם בחו"ל, 55% אג"ח כללי ו- 25% חשיפה לדולר


עיקרי הדברים בתקופה האחרונה:ישראל 

  • העודף בחשבון השוטף ירד  מ9.3 מילארד דולר ל- 6.8 מיליארד דולר בעקבות עלייה בייבוא- לאור עלייה בביקושים, על אף הירידה , העודף בחשבון השוטף הינו גבוה במונחים היסטוריים וממתן את היחלשות השקל על רקע המלחמה.
  • חלה ירידה בהשקעות הישירות בישראל, שעמדה על 1 מיליארד דולר בלבד ברבעון הראשון
  • שיעור האבטלה עלה מעט ועומד על 3.4% אך עדיין שיעור  נמוך במונחים היסטוריים.
  • מדד המחירים לצרכן עלה ב- 0.2% במאי  נמוך מהצפי שעמד על על 0.6%  והאינפלציה ל- 12 חודשים נותרה  על-2.8% לעומת צפי של 3.1%,  המדד הנמוך הושפע בצורה דרמטית מירידה חדה בהוצאות על נסיעות לחו"ל, סעיף זה ירד ב-7.4% והביא לירידה של 0.3% במדד , עליות המחירים בחודש זה נרשמו בסעיף פירות טריים (10.3%), מזון, תרבות ובידור (1%), ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיף ירקות טריים (2.4%) ובסעיף תחבורה  (1.7%)
  • מדד מחירי הדירות המשיך לעלות, זה חודש רביעי ברציפות. מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מרץ – אפריל 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר – מרץ 2024, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.9%
  • במקביל, גם מדד תשומות הבנייה רשם עלייה של 0.5 אחוז במאי, העלייה החודשית הגדולה ביותר מזה כשנה וחצי. מגמת העלייה צפויה להימשך לאור המשך המחסור בעובדים מיומנים בענף, מחסור בעובדים פלסטיניים, העלייה במחירי חומרי הגלם לתעשייה, שיבושים במסחר עם טורקיה והמשך העלייה בעלויות השילוח.
  • התמ"ג עלה ברבעון הראשון בשיעור חד של 14.4% במונחים שנתיים, לאחר ירידה חדה ברבעון שקדם לו בשל המלחמה.
  • בנק ישראל הותיר את הריבית בעינה אשר עומדת על 4.5% , הוודאות הגיאופוליטית, התחזקות הדולר וסביבת הריבית בארה"ב ואירופה, תרמו להחלטה זו. כפי הנראה בנק ישראל ממתין להפחתת הריבית בארה"ב עד שיפעל להפחתה.

 ארה"ב: 

  • לאחר צמיחה חזקה בארה"ב ברבעון הראשון של השנה, מתרבים הנתונים שמצביעים על האטה ברבעון השני. דוח הפעילות הכלכלית של הבנק המרכזי הצביע על המשך צמיחה חיובית, אך מתונה יותר עם האטה בצריכה הפרטית, בשוק העבודה, התמתנות בלחצי השכר ויותר פסימיות של החברות לגבי העתיד. גם ההוצאה וההכנסה הפרטית הריאלית התכווצו קלות באפריל. שיעור החיסכון של משקי הבית ממשיך לרדת וגם אשראי הצרכנים, דבר שמאותת על האטה בקצב ההוצאה של משקי הבית בעתיד.
  • בפרסום האחרון, מדדי מנהלי הרכש הפגינו עוצמה והמשך עלייה בחודשיים האחרונים, במגזר הייצור המדד עלה מ 51.3 ל 51.7 ובמגזר השירותים עלה ל- 55.1 נק', רמת ה- 50 נק' מבדילה בין האטה להתרחבות.
  • עדכון התמ"ג לרבעון הראשון של 2024 עמד על 1.4% קצת מעל לצפי
  • פורסמו נתונים מעורבים אודות שוק העבודה: השינוי במספר המועסקים במגזר הלא חקלאי עלה ב 229 אלף, גבוה מהצפי שעמד על 170 אלף, מנגד שיעור האבטלה עלה מ- 3.9% ל- 4%.
  • מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי , לעומת צפי לעלייה של 0.1% ובמונחים שנתיים המדד ירד מ- 3.4%  ל- 3.3%, התמתנות נרשמה גם במדד הליבה (החשוב יותר עבור הפד) אשר ירד מ 3.6% ל- 3.4% , נמוך מהצפי.
  • נתונים נוספים אודות האינפלציה כגון שיעור האינפלציה הנגזר מהתמ"ג, נתון המכירות הקמעונאיות מצביעים על התמתנות בלחצים האינפלציוניים ובהתחזקות הערכות להפחתות ריבית עד סוף השנה.
  • ריבית הפד נותרה ללא שינוי כצפוי, מרבית חברי הפד צופים הפחתה אחת עד שתי הפחתות עד סוף השנה, הנגיד ציין שחוזקו של שוק העבודה וההפתעה כלפי מעלה באינפלציה ברבעון הראשון, דורשים מהבנק לבחון במשך זמן ממושך יותר את התקדמות היאנפלציה לכיוון יעודה.

 אירופה 

  • מדד המחירים לצרכן שהתפרסם ביוני עלה ב- 0.2% - בהתאם לצפי ובמונחים שנתיים עלה מ- 2.4% ל- 2.6%, מדד הליבה עלה אך הוא מ- 2.7% ל- 2.9%, בהתאם לצפי.
  • מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור ירד מתחת לצפי ועומד על 45.6 נק'- מתחת לרמת ה- 50 נק' המצביעה בין התרחבות להתכצות, ואילו במגזר השירותים המדד עלה ל 52.6 נק' מתחת לצפי שעמד על 53.5 נק'.
  • עדכון נתון התמ"ג נותר ללא שינוי ועומד על - 0.3% ברבעון הראשון ובמונחים שנתיים על 0.4%.
  • הבנק המרכזי בגוש האירו הפחית את הריבית ברבע נקודת אחוז ל ,4.25% הפחתה ראשונה מאז קיץ 2019 ובהתאם להערכות המוקדמות. יחד עם זאת נגידת הבנק הדגישה שהם אינם מתחילים בהכרח תהליך עקבי של הפחתות, הם יפעלו בהתאם לנתונים ואף עדכנו כלפי מעלה את תחזיות האינפלציה לשנתיים הקרובות. נגידת הבנק ציינה שהאינפלציה עדיין גבוהה מיעד הבנק המרכזי והאינדיקטורים הראשוניים מצביעים על המשך עליה מהירה בשכר.
  • בבחירות באירופה נרשמה התחזקות המפלגות הימין הקיצוני בעיקר על חשבון המפלגות הירוקות, בצרפת מפלגתו של הנשיא המכהן נחלה תבוסה וכתוצאה הכריז הנשיא על הבחירות לפרלמנט בסוף החודש, הכרזה זו גרמה לתגובה שלילית בשווקים בכל אירופה.

 בסיכומו של דבר

בארה"ב: התמתנות האינפלציה, ונתוני מאקרו תומכים בכך, ההערכות להפחתת ריבית עוד השנה יחד עם דוחות טובים של חברות מובילות בפרט בתחום הטכנולוגיה וה AI , משפיעים לחוזקה על השווקים, מנגד, חוזקתו של שוק העבודה ונתונים חזקים של מדדי מנהלי הרכש משפיעים לשלילה להפחתת הריבית, לאור זאת שהם מגדילים את לחצי האינפלציה, בנוסף לזאת, הסיכונים למיתון, הבחירות לנשיאות בנובמבר והשפעות גיאופוליטיות בעולם ובמזרח התיכון עשויים להוות גורמי סיכון על השווקים בארה"ב ובכל העולם. 

ישראל: נמשכת האי וודאות בשל המלחמה וחששות להתפתחויות לרעה (מול חיזבאללה , איראן וכו) אשר עשויות להשפיע לרעה על שוק המקומי ,יחד עם זאת האטרקטיביות של התשואות על האג"ח, התמתנות האינפלציה, אשר עשויה להוביל להפחתת ריבית עתידית, ותמחור החסר של השוק המקומי ביחס לשווקים בעולם, עשויים  להוביל לתיקון חד בשוק המקומי בעת התפתחויות חיוביות לסיום המלחמה והגעה להסדרה בחזית בצפון. 

אירופה שיפור נתוני האינפלציה, נתוני הצמיחה והפחתת הריבית תומכים בשווקים, יחד עם זאת הצמיחה היא עדיין ברמה נמוכה, הסיכונים הגיאופוליטיים בשל המלחמה באוקראינה, והתחזקות הימין הקיצוני עשויים להיות בעלי השפעה שלילית על השווקים.

סקירה זו הינה אינפורמטיבית בלבד ולא נועדה לשמש הצעה או שידול לקנות או למכור ני"ע/מטבעות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות כאן לתוצאות בפועל. דעות המובאות בסקירה, עשויות להשתנות ללא שום הודעה נוספת. כמו כן, אין סקירה זו מתיימרת להוות ניתוח מלא, ואינה מהווה תחליף לייעוץ המקצועי